Realitní univerzita: Prodávám

5 špinavých triků realitních kanceláří podle ministerstva

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo v roce 2012 dokument s názvem Analýza současné situace v oblasti podnikání realitních kanceláří a návrh variant řešení. Součástí dokumentu je popis některých špinavých triků, které používají neseriozní realitní kanceláře. Asi nepřekvapí, že i když jsou mnohé triky velice známé, bohužel stále dobře fungují.

Není bez zajímavosti, že první dva uvedené triky vznikly jako přímá odpověď na poptávku, kterou svými požadavky paradoxně vyvolávají sami prodávající: „jednám jen s makléřem, který převede kupce“ + „vyberu makléře, který slíbí nejvíce“. Všechny uvedené triky reprodukujeme v přesném znění ministerstva.

1. Falešný kupec

Patří mezi nejčastější trik. Klient je informován o tom, že se našel vážný zájemce na jeho nemovitost a k uskutečnění dalšího kroku je nezbytný podpis smlouvy. Pokud klient nepodlehne již v tomto okamžiku, následuje obvykle fingovaná prohlídka makléře se „zájemcem“, kterého často představuje některý z jeho kolegů. Tento zájemce předstírá svůj zájem o rezervaci objektu a majitel objektu je tlačen k podpisu smlouvy. Po podpisu exkluzivní smlouvy náhle tento zájemce ztrácí svůj zájem, nicméně realitní kancelář získává výhradní postavení při nabídce této nemovitosti.

Bhouse_MMR

2. Příslib nerealizovatelné prodejní ceny

Makléř klientovi nabídne, že jeho nemovitost prodá za cenu, která může skutečnou tržní cenu nemovitosti překračovat i dvojnásobně. Podmínkou je však podpis exkluzivní smlouvy. Řada klientů při vidině takto výhodného prodeje podlehne a podepíše. Poté nastává dlouhé období bez zájemců o prohlídky nemovitosti a výmluv makléře na aktuálně špatnou situaci na trhu. Makléř začne nutit klienta snížit nabídkovou cenu. Klient je už mnohdy v časové tísni a nezbývá mu nic jiného než na snížení ceny přistoupit a v konečném důsledku může prodat za cenu podstatně nižší, než původně vůbec uvažoval.

3. Časový nátlak

Makléř přijde zpravidla pozdě, hodně spěchá, slibuje rychlou a bezproblémovou realizaci. Klientovi podstrčí smlouvu bez dalšího vysvětlování a tlačí k podpisu. Klient se až později dočte, co vlastně podepsal.

4. Nekompetentnost k podpisu

Makléř v tlaku nechá smlouvu klienta podepsat a následně si vezme originály s sebou, že je musí podepsat jednatel firmy. Klient často tuto smlouvu už pak neuvidí do okamžiku, kdy si nemovitost prodá sám nebo prostřednictvím jiného subjektu. Realitní kancelář pak na základě jím podepsané smlouvy požaduje sankce. U těchto případů také často dochází k tomu, že realitní kancelář vymění některé stránky ve smlouvě, čímž zcela změní obsah smlouvy, kterou si klient na místě přečetl.

5. Zákeřné všeobecné obchodní podmínky.

Často makléř předloží velmi jednoduchou jednostránkovou smlouvu s odkazem na všeobecné obchodní podmínky, které například specifikují, že pokud není uvedeno jinak, tak se jedná o smlouvu exkluzivní.

Přemýšlíte, jak z prodeje nemovitosti získat opravdu maximum?

Představíme Vám prodejní systém BlueHOUSE, který to umí, podívejte se ZDE.

Čím více o trhu víte, tím výhodnější realitní transakce můžete realizovat