Prodej s realitkou nebo bez realitky stejný výsledek nepřinese

16/09/2018

Rozhodnutí o způsobu prodeje nemovitosti bývá intuitivní. Jeho dopad si zpětně neověříte, přesto existuje poměrně velká jistota, že do celkového výnosu z prodeje nemovitosti významně promluví.

Vysvětlení je prozaické, prodej je kreativní činnost, kde každý postup a každý nápad má svou váhu a na konečné ceně nemovitosti se projeví. Je to svým způsobem podobné jako s jídlem. Člověk si může uvařit sám anebo si zajít někam se najíst, vždy zažene hlad, nicméně shodný kulinářský zážitek nezíská. A to ani nemluvě o tom, že jiné to bude v bufetu a jiné ve vybrané restauraci.

Bhouse_659
Každý prostor může dostat svůj originální vzhled. Při pohledu na půdní prostor si s trochou fantazie uvědomíte, kolik proměn se zde může odehrát. A kolik proměn, tolik různých finančních ocenění daného prostoru.

Tvořivost v prodeji je kumšt

Výsledný efekt bude záležet nejenom na tom, jaká nemovitost se prodává (o jaké jídlo půjde), ale také, jak kdo realitnímu trhu rozumí (praxe ve vaření), co si pro prodej připraví (výběr vstupních surovin), které postupy zvolí, případně jak nemovitost trhu představí (aranžování jídla). Těch proměnných je spousta, a proto prodávat sám nebo s odborníkem nepřinese stejné ovoce. Když dva dělají totéž, není to totéž. Dokonce ani dva různí realitní makléři neprodají identickou nemovitost za ty samé peníze, samozřejmě bráno za předpokladu, že oni sami nastavují prodejní cenu.

Příčina určitě nepřekvapí, realitní prodej zosobňuje v sobě činnosti, které jsou svojí povahou abstraktní. Jejich hlavní naplní není jen myšlenková kreativita, ale i schopnost předvídat určité situace, dovednost komunikace a schopnost organizace. To vše v kombinaci se znalostí praxe a trendů trhu, rozlišování mezi cenami různých nemovitostí či vyhodnocování ekonomiky nemovitostí. Podobně jako vaření řady jídel to vypadá jednoduše, nicméně ve finále je to kumšt.

Ostatně lze vzpomenout i malé drobnosti, někdo by možná řekl i hlouposti, které nás posouvají k tomu či onomu výsledku. Jen si uvědomte, kolikrát jste odcházeli bez zájmu z obchodu, ale než jste došli ke dveřím, něco se přihodilo a Vy jste ještě nakoupili? Stačilo jedno vřelé slovo okořeněné úsměvem prodávajícího a Vaše nálada se rázem změnila. Na první pohled nic významného, jen zdánlivý detail, přesto dopad pro prodej dost zásadní.

Uvědomme si, že každá nemovitost má své prodejní cenové pásmo. Může jít o pár desítek tisíc korun, několik set tisíc, u atypických třeba i milion nebo dva.  Někdo nabídne více, někdo nabídne méně. Je to alchymie, a proto prodej nemovitosti je osobitá disciplína. Kdy se prodá, kdo si ji koupí a kolik se za ní zaplatí je vždy velká neznámá. Záleží na mnoha proměnných. Jsou tam faktory, které lze mít pod kontrolou, jako je stanovení výchozí výše prodejní ceny, způsob prezentace nemovitosti trhu, jsou tam faktory, které dokážeme ovlivnit částečně, jako je chemie s kupujícím pak jsou to faktory, které neovlivníme.

Osudové banální rozhodnutí

Na počátku prodejních úvah, jak už bylo uvedeno dříve, stojí často banální rozhodnutí, které mívají impulzivní charakter. Je to paradoxně velký kontrast proti našim očekáváním a zejména pak vůči procesu, který je s tím vším spojen. Netřeba se toho však lekat, neboť naše rozhodnutí mají svůj racionální základ v hodnotách, které zastáváme. Možná všechno rádi děláme sami, jsme šetřiví, máme nedůvěru v cizí názor nebo potřebujeme být vedeni, chceme znát názor druhých, než uděláme závěr, nebojíme se delegovat odpovědnost na druhé apod. Ať už je to cokoliv, všechno je to v pořádku.

Jak se však rozhodnout, když člověk váhá, zda se do prodeje pustit sám nebo zvolit odborníka? Je to prosté, záleží, jak o své nemovitosti přemýšlíme.  Čím více si vlastní nemovitosti vážíme, resp. čím více jsme přesvědčeni, že naše nemovitost je něčím výjimečná, a čím většího výnosu z prodeje nemovitosti chceme dosáhnout, tím zřetelněji bychom v takovém případě bychom měli vidět v prodeji nemovitosti opravdový kumšt, kde odborná pomoc má svůj význam. Pak už je to jen tom, jaký kuchař nás svým uměním osloví.

Bhouse_658

Bhouse v Home&Garden TV

Tereza Michalová jako jediný český makléř provádí Prahou diváky amerického populárního pořadu LIVE HERE, BUY THIS.

Měsíčník realitního blogu

Fields marked with an * are required

Sledujte nás

Návrat na hlavní stránku blogu ZDE.

Koncept BlueHOUSE odráží naše zkušenosti s realitním trhem, které jsme získali při transakcích s vlastním majetkem a které rozšiřujeme o poznatky BEST PRACTISES, jež získáváme díky členství v prestižní asociaci Leading Real Estate Companies of the World. Snažíme se nabízet výjimečnou kvalitu služeb na složitém českém realitním trhu. Naší vizitkou jsou nemovitosti, které prodáváme.