Rozhovor o náladě na realitním trhu: Zpomalme

14/12/2018

Pojďme se na realitní trh dívat více s nadhledem, doporučuje Dan Michal z realitního butiku BlueHOUSE. Buďme méně roztržití a bude nám veseleji.

Následující rozhovor mapuje lidské chování na rezidenčním realitním trhu, hledá příčiny jeho špatné pověsti a přimlouvá se, aby lidé s větším klidem a rozvahou vyhodnocovali informace, které se k nim dostávají.   

Co dnes charakterizuje naše počínání na trhu s rezidenčními nemovitostmi?

Kopíruje naše každodenní chování. Dnešní doba přinesla nárůst komunikace, aniž bychom v reálném životě vyřídili více věcí než dříve, případně se dozvěděli opravdu něco nového. Jsme přehlcení a nesoustředění, v důsledku čehož ztrácíme schopnost uvažování selským rozumem, přestáváme předvídat, neumíme přemýšlet v dlouhodobějším horizontu. Potřebovali bychom zvolnit, pomalejší tempo nás snadněji dovede k cíli a ještě si to více užijeme.

Jak se ta roztěkanost mysli v realitách konkrétně projevuje?

Má to samozřejmě velké množství podob. Pracujeme s útržkovými informacemi, otázky klademe spíše náhodně, necháváme se řídit povrchními zprávami z médií, rychle měníme své preference a možná i více věříme různým báchorkám. Pomalu už nepřekvapí, že lidé si sjednávají prohlídky, na které bez omluvy ani nedorazí. Je to škoda pro všechny zúčastněné.

Není to vyčerpávající?

Vyplatí se odstup, nadhled, cokoli, co nás trochu zklidní. Uvědomme si, že trh s nemovitostmi je od nepaměti plný emocí. Velmi citlivě vnímáme pohyby cen, bojíme se změn, zároveň jde dlouhodobě o oblast s problematickou pověstí a velkou nedůvěrou. Potřebujeme být rozvážní, nikoliv roztěkaní. Je to v našem zájmu.

Změnilo se za poslední dobu vnímání realitního prostředí?

Společenské vnímání je takové, jaké je, úplně změnit se nedá. Buďme k sobě upřímní a nedělejme si iluze, s realitami je to jako s politikou, s jejich stavem nebudeme spokojeni nikdy. Ale pracovat na sobě můžeme, byť není lehké být k sobě upřímný.

V čem je to obtížné?

Je to o lidské povaze. Realitní trh nám paradoxně neříká toho tolik o nemovitostech, jako o nás, o lidských bytostech. Je to trh, kde se střetává naše nedokonalá finanční gramotnost s emocemi, kterých jsme logicky plni, když obchodujeme s vlastním majetkem. Nezapomínejme, že v nemovitostech máme často uloženo osobní bohatství, a tedy každodenní pracovní dřinu. V tomto rozpoložení přicházíme plni nejrůznějších obav do realitního světa a najednou se začínají měnit vzorce našeho chování. Realitní prostředí nám pak vrací, co do něj vysíláme, je to vlastně zrcadlo společnosti. Je to takové, jaké to je, ani černé, ani bílé.

Znamená to, že česká společnost není vyspělá a kultivovaná?

Záleží, jak vysoko si nastavíme vnitřní standardy, a způsob, jakým vnímáme okolí. Nespokojenost lidí s realitním prostředím je svým způsobem přirozená. Vyplývá z nejistoty a obav z očekávaného výsledku. Vkrádají se nám různé otázky: Kupujeme za dané peníze správnou nemovitost? Není rychlý prodej znakem toho, že prodáváme za nízkou cenu? Nebo naopak, jak je možné, že za cenu, kterou jsme si stanovili, nemáme už dávno prodáno? Proč bychom měli platit provizi? Do toho přicházejí různí našeptávači, že by všechno mělo být jinak. Dostáváme strach, naše obavy bobtnají. Jsme kritičtí, proto hledáme viníka, kterého vidíme v realitním prostředí jako takovém. Je to snadné, zároveň ale přirozené. Kdo hledá standardní postupy a chová se uváženě, může být spokojen.

Kde hledat světélko naděje v této situaci?

Když více víte, méně se bojíte. Chce to stát nohama na zemi, sbírat informace a zapojit selský rozum, abychom jednoduše neuvěřili nejrůznějším pohádkám o bohatém kupci na bílém koni nebo o nemovitosti, která byla na světě nejkrásnější. Realitní trh je plný osobitých triků. Pokud za těmito pohádkami neobjevíme smysluplný příběh, může nás časem potkat nepříjemné vystřízlivění. Zapomeňme, že realitní transakce jsou o náhodě. Není nebo neměla by to být pro lidi loterie. Přesto až příliš mnoho lidí na ní staví celou svojí prodejní strategii.

Jak ale selský rozum zapojit?

Obyčejnou rozvahou a s klidem, případně jít se odreagovat do přírody. Srovnávat, co je srovnatelné. Dívat se na trh skrze různé lokality a segmenty. Když prodávám, vnímat, že kupující pracuje s určitým rozpočtem a všímat si, co si za ty peníze může pořídit. Tím získávat přehled o tom, za co mohu já prodávat. Ptát se. Lidé se překvapivě moc neptají nebo jsou jen zahledění do své nemovitosti. Nespěchat, neboť vše na realitním trhu je běh na delší trať. Více klidu nám přinese i veselejší mysl.

Bhouse v Home&Garden TV

Tereza Michalová jako jediný český makléř provádí Prahou diváky amerického populárního pořadu LIVE HERE, BUY THIS.

Měsíčník realitního blogu

Fields marked with an * are required

Sledujte nás

Návrat na hlavní stránku blogu ZDE.

Koncept BlueHOUSE odráží naše zkušenosti s realitním trhem, které jsme získali při transakcích s vlastním majetkem. Snažíme se nabízet výjimečnou kvalitu služeb na složitém českém realitním trhu. Naší vizitkou jsou nemovitosti, které prodáváme.